Karting od lat uchodzi za „początek motorsportu” i trampolinę do większych serii wyścigowych. Wiele osób zastanawia się jednak, ile naprawdę kosztuje udział w zawodach takich jak Easy Kart Trophy. Czy to sport dostępny tylko dla nielicznych, czy też można go potraktować jako rozsądną inwestycję w pasję?
Easy Kart Trophy powstało z myślą o niższych kosztach i wyrównanych szansach. Dzięki temu:
wszyscy zawodnicy korzystają ze standardowych podwozi, silników i opon,
sprzęt jest objęty regulaminem technicznym – brak wyścigu na „najdroższy zestaw”,
części zamienne są łatwo dostępne przez dystrybutorów Birel ART,
organizatorzy dbają o to, aby seria była rozwojowa, a nie ekskluzywna.
To właśnie dlatego Easy Kart często określa się mianem „najbardziej przystępnej drogi do motorsportu”.
Zakup gokarta
Nowy gokart Easykart (podwozie + silnik + osprzęt) to koszt od ok. 15 000 do 22 000 zł, w zależności od kategorii wiekowej i mocy.
Używane zestawy można znaleźć znacznie taniej – od 7 000–10 000 zł, co pozwala na start w zawodach bez ogromnej inwestycji na początku.
Wpisowe do zawodów
Opłata startowa w krajowych rundach Easy Kart Trophy to zwykle kilkaset złotych za weekend wyścigowy.
W przypadku międzynarodowych finałów – wpisowe jest wyższe, ale zwycięzcy serii krajowych otrzymują bilet i pokrycie kosztów wpisowego od organizatora.
Opony
Easy Kart korzysta z opon marki Vega, które są obowiązkowe i kontrolowane.
Koszt kompletu to ok. 700–900 zł, a często wystarcza on na kilka weekendów, ponieważ opony są bardzo wytrzymałe.
Serwis i części eksploatacyjne
Paliwo, olej, klocki hamulcowe, łańcuchy czy drobne elementy – miesięczny koszt zależy od intensywności startów, ale zwykle mieści się w granicach 500–1 000 zł.
Transport i logistyka
Jeśli zawodnik sam zajmuje się transportem, koszty ograniczają się do paliwa i ewentualnego wynajmu busa.
Część osób korzysta z obsługi teamów kartingowych – wówczas doliczyć trzeba dodatkową opłatę za obsługę techniczną.
Pierwszy sezon w Easy Kart Trophy (zakup używanego gokarta, starty w kilku rundach, podstawowe opony i części) to wydatek rzędu 10 000–15 000 zł.
Sezon na nowym sprzęcie i pełny udział w całym cyklu to koszt bliższy
20 000–30 000 zł.
W porównaniu do innych serii kartingowych czy motorsportu w ogóle, są to kwoty relatywnie niskie, a dodatkowo system Easy Kart pozwala rywalizować w duchu fair play, bez „wyścigu zbrojeń” na najdroższy sprzęt.
kontakt@kartingowiec.com
797 108 172